Minden gyerek alkotókész; amig ki nem nevelik belőle. Nagy harc kezdődött szerte a világban, hogy megértessék a felnőttekkel, akár szülőkkel, vagy pedagógusokkal, hogy a gyerek nem kisméretű felnőtt, hanem embergyerek, akinek születése pillanatától fogva, joga van az emberi szellem mindenféle értékeihez, többek között csak az emberre jellemző fantáziához. A racionális gondolkozás idegen a kisgyerektől és ha kora előtt rá akarjuk erőszakolni, azt felnőtt korában a személyisége sinyli meg. A. racionalizmus a láthatót, tapasztalhatót magyarázza, a művészet nem a láthatót adja vissza, hanem láthatóvá tesz. ( KLee). Ha nem irtjuk ki, hanem fejlesztjük és a művészetek értése felé tereljük a gyermek fantáziáját, a racionális világ megismerése, a racionális gondolkodás elsajátítása csupán egészségesen kiegésziti személyiségét, és nem billenti végletességbe, vagy szorongásba a majdani felnőttet. Nem lesz belőle érzelem nélküli technokrata, sem passziv, magánakvaló (individualista) , sem bizonytalan eszmeiségü diszharmonikus ember. Fel kell késziteni az 11 embergyereket, hogy saját erejével oldja meg a való világ és saját belső világának harmonikussá ötvözését, képes legyen az ezzel kapcsolatos nehézségek legyőzésére. A minden emberi számba vételét, a jelenségek önálló felismerését és bírálatát, a gondolkodásnak és döntésnek gyakorlatát kellene tanítani, ehhez a tanitásformához kellene tapasztalatot szerezni, módszert kialakítani. A gyerekek nagyon szeretnek mesélni, játszani ugy, hogy közben a világot is megismerik. S a játékot - ha engedjük őket - nagyon szépen és érdekesen csinálják. Fantáziájuk nagy és sokszínű, tiszta és váratlan, erőteljes és érdekes. Ne vegyük el tőlük ezt a természetes gyermeki valóságot, engedjük őket kibontakozni és tanuljunk is tőlük. A felnőtt nevelő próbálja meg újból és újból bátran újra teremteni a saját fantáziáját is, és a gyerekek képzelő erejével együtt vezesse a játékát. Ehhez ^a szép játékhoz hozzásegitenek az igazi költők olyan versei, amelyeket gyerekek is megértenek és hasonló erővel hatnak a néprajz idevágó motívumai is. A közölt játékok alapja a gyermekek aktiv, alkotó részvétele mind a készítésben, mind a játékban.